close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מדריך משפטי: גירושין במהלך הריון

מערכת שורשטו תמוז, תשפג04/07/2023

מה קורה כאשר זוג מחליט להתגרש כאשר האישה נמצאת בהריון? ישנן מספר דגשים חשובים שאסור לדלג עליהם

תגיות:
צילום: freepik

כאשר זוג מתגרש, הוא לרוב נמצא בתקופה מטלטלת בחייו. השינויים הצפויים, המתחים שצפים והרצון לסיים את

צילום: freepik
הקשר בצורה הכי טובה שיש לא מקלים על כך.

מה קורה כאשר זוג מחליט להתגרש כאשר האישה נמצאת בהריון? יש נטייה לחשוב כי מדובר בהליך גירושין רגיל, אך ישנן מספר דגשים חשובים שאסור לדלג עליהם.

שלושה תחומים שיש להסדיר בגירושין בזמן הריון
זוג שנמצא לקראת הליך גירושין נדרש להתמודד עם קשיים רגשיים גדולים שמלווים את הפרידה. אולם, כאשר זוג שנמצא בהריון מחליט כי הקשר הגיע לסופו עשוי להיות קשה יותר. דווקא בתקופה שאמורה להיות משמחת ומשנה חיים כזוג, היא משתנה לכיוון לא צפוי.

  1. סידור גט – תחום הסדרת גט נמצא תחת אחריות בלעדית של בתי הדין הרבניים. בדרך כלל כשזוג מגיע לבית דין, הדיינים מנסים לברר האם הזוג מעוניין לנסות להגיע לשלום בית לפני שמתחילים את ההליך של הגירושין.

על אף שאין מניעה הלכתית להתגרש תוך כדי הריון, ינסו בבית הדין לשכנע את הזוג לחכות לאחר הלידה בתקווה שהיא תקרב בניהם ותוביל לשינוי רצונם של הזוג להתגרש.

אולם, במקרה בו בני הזוג נחושים, בית הדין לא יעמוד בדרכם והליך מתן הגט לא יתעכב. לפיכך, רצוי להגיע לבית הדין לאחר חתימה על בקשת גירושין בהסכמה שתקטין את שיקול דעתם של הדיינים.

  1. עריכת הסכם גירושין – אחת הדרכים הטובות ביותר לצלוח את תקופת והליך הגירושין בצורה המיטבית בייחוד בתקופת הריון היא להימנע ממאבקים משפטיים שקשורים לפרידה.

הגעה למאבקים משפטיים בערכאות משפטיות היא קשה גם לא בתקופת הריון. לכן, מסביר עו"ד אלי לוטן כי דיאלוג ושיח משותף של הצדדים שבעזרתו תגיעו ליצירת הסכם גירושין מתוך הסכמות לפי מה שמתאים לכם היא האופציה הנכונה ומועדפת.

מובן כי לא מדובר במשימה פשוטה, ויש קושי גדול לזוגות להצליח להגיע להסכמה על הסכם גירושין באופן עצמאי. אך חשוב לזכור, כי למרות שהקשר שלכם לא צלח אתם תהיו הורים משותפים בקרוב והדאגה לגידול הילד היא אינטרס משותף.

  1. גישור – משנת 2016 ישנה חובת גישור בישראל. המשמעות היא שבני הזוג יכולים להגיש תביעת גירושין רק לאחר שיעברו מספר מסוים של מפגשי גישור כמו שהחוק מחייב. בעת הריון, גירושין תוך כדי גישור הם משמעותיים במיוחד.
השלכות גירושין בתקופת הריון
גירושין בתקופת הריון הם בגדר גירושין עם ילדים. חשוב לתת לכך את המקום והמשקל כאשר מקבלים החלטות עתידיות. ישנן מספר נושאים שיעלו במהלך ההיריון ולאחר הלידה שכדאי להסכים עליהם מראש.

מימון הוצאות הבדיקות. חשוב שבהסכם יהיה מקום לכך שההורים חולקים בניהם את ההוצאות שקשורות בהריון ובלידה עצמה. מומלץ להוסיף האם האם מחויבת לעדכן את האב לגבי כל הליך רפואי שקשור לתינוק.

מומלץ להכניס בהסכם את אירוע הלידה. יש לציין כיצד על האב לנהוג בעת הלידה, למרות שהאישה היא היולדת. היא מחויבת לעדכן שהיא נכנסת לחדר לידה והאם היא רוצה שהוא יהיה איתה או מחוץ לחדר.

תחום ההנקה של התינוק, על אף היותו בסיסי קריטי במיוחד בהסכם. אשה מניקה צריכה להיות קרובה יותר לתינוק ולא יכולה להיעלם ממנו להרבה זמן. לכן יש צורך לציין כי את מתכוונת להניק, וכיצד תדאגו שהאב יוכל לבלות עם התינוק שלו.

את ההחלטה על צורת גידול הילד יש לקבל עוד בתקופת החתימה על ההסכם. בין היתר יש להסכים על המשמורת, מגבלת מרחק על המגורים כדי שלא יווצר נתק והיכן יהיה מרכז חייו של הילד המשותף.

יצירת ביטחון בגירושין במהלך הריון
הפסיקות מהשנים האחרונות מאפשרות להעניק במהלך ההיריון זכויות וחובות כלפי ההורים על ילדם המשותף העתידי. לכן, לפני הגשת התביעה, חשוב מאוד לנקות את המשקעים הזוגיים על מנת להגיע לפתרון שיהיה הכי טוב עבורכם אבל בעיקר עבור עתיד ילדכם.

ייעוץ משפטי בגירושין בתקופת הריון
עורך דין מקצועי בתחום דיני המשפחה, הוא חשוב ביותר. בתקופה המורכבת הזו, הוא ידע בעזרת ניסיונו לייצר את התנאים הכי טובים לכם, ולהמשך התפתחות תקינה של העובר. זאת לצד קיום חיי משפחה סבירים עד כמה שניתן.

לסיכום, הן הריון והן גירושין תקופות מורכבות כל אחת מסיבותיה. כאשר הן באות ביחד זה נהיה מורכב וקשה אף יותר. אם הגעתם למצב הזה, נסו לחשוב על הדרך בה תתגרשו בצורה שתעניק לילדכם ולכם את העתיד הכי טוב שתוכלו לתת לו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה